NÄIN MYYDÄÄN KOULUTUKSIA SUOMESTA INTIAAN


NÄIN MYYDÄÄN KOULUTUKSIA SUOMESTA INTIAAN

Case: Bioacademy Finland Oy

Liisa Toivonen toimii nykyisin Bioacademy Finlandin toimitusjohtaja. Yritys toimii kansainvälisillä markkinoilla ja kouluttaa metsäalan ammattilaisia ja opiskelijoita. Vielä muutama vuosi sitten Liisa työskenteli palkkatyössä Itä-Suomen yliopistolla. Miten Liisa on onnistunut hyppäämään palkkatyöstä ja rakentamaan menestyvän koulutusliiketoiminnan kansainvälisille markkinoille? Tästä asiasta kerron tässä artikkelissa.


Liikevaihto on 0€ eli asiakkaita tarvitaan, mikä on siihen paras keino?


Liisalla oli pitkä yli 20 vuoden kokemus metsäalan tehtävistä yliopistossa. Hän oli kouluttanut alan kotimaisia ja kansainvälisiä opiskelijoita ja ammattilaisia. Hän varmasti tunsi oman alansa mutta koulutusten myynti kansainvälisille markkinoille vaati paljon muutakin osaamista.


Yrityksen perustoiminnan pyörittäminen, koulutustuotteiden kehittäminen ja alkuvaiheessa kaikkein tärkeimpänä, asiakkaiden hankkiminen.


Lue myös: Miten Wordpressillä rakennetaan verkkokurssisivusto


Muistan kun istuimme yhdessä Liisan kanssa kahvikupposet kädessä ja mietimme miten Bioacademyn kohdalla koulutuksia saataisiin myytyä kaikkein tehokkaimmin. Kaikessa jouduttiin lähtemään lähes nollasta. Ei ollut edes verkkosivuja vielä olemassa.


Hyvä suunnitelma on kaiken pohja


Bioacademy oli tehnyt hyvän pohjatyön liiketoiminnan kehittämisessä. Heillä oli selkeä rahoitus- ja toteutussuunnitelma kansainvälistymiseksi. Yritys on hyödyntänyt monia julkisrahoituksia matkan varrella ja saanut niiden avulla hankittua ulkopuolista osaamista bisneksen kehittämiseen.


Koulutusbisneksen digitalisointi oli yrityksen tahtotilana jo ihan alusta lähtien. Teimme Liisan kanssa selkeän suunnitelman, jossa vaiheittain rakennettiin digibisnes kuntoon. Teimme ne tässä järjestyksessä:


Ensin suunnitellaan laadukkaat ja toimivat verkkosivut. Toiseksi rakennetaan tarvittavat sähköisen markkinoinnin työkalut kuntoon. Ja kolmanneksi suunnitellaan ja toteutetaan verkkosisällöt.


Verkkosivujen ilmeen suunnittelu


Verkkosivujen ilme suunniteltiin valmiin sivustoteeman ja visuaalisen suunnittelijan yhteistyönä. Eräs Wordpressin hyvistä puolista on suuri valikoima valmiita sivustoteemoja joiden avulla saa valmiit valikkorakenteet, sivupohjat ja fontit. Olemme Verkkokurssitehtaalla tarkkoja siitä millaisia lisäosia käytämme kokonaisuuksien osana ja testaamme aina jokaisen huolella ennen käyttöönottoa. Käytämme vain paljon käytettyjä sekä usein maksullisia teemoja ja lisäosia.


Normaalisti asiakas valitsee itse teeman ja rakennamme sen pohjalta kokonaisuuden. Näin oli Bioacademynkin kohdalla tilanne. He valitsivat teeman ja visuaalinen suunnittelija rakensi siihen sopivan kuvakokonaisuuden käyttöön.




Toiminnallisuuksien rakentaminen verkkosivustolle


Koulutusmyyntisivuston olennaisista toiminnoista verkkosivusto (julkaisujärjestelmä), sähköinen oppimisympäristö ja verkkokauppa löytyvät suoraan. Tämän lisäksi Bioacademylle rakennettiin kv-kaupankäyntiin tarvittavat maksupalvelut. Ne toteutettiin Paypalin ja yleisimpien luottokorttien avulla. 


Sähköinen markkinointi ja markkinointiautomaatio rakennettiin Mailchimpillä ja se integroitiin suoraan verkkosivuihin ja verkkokauppaan. Näin verkkosivuille on helppo tehdä sähköpostikeräimiä ja verkkokaupasta ostaneiden asiakkaiden tiedot siirtyvät automaattisesti markkinointilistoille.


Lue myös: Näin rakennetaan eläinkoulutuksesta verkkobisnes


Lisäksi kokonaisuuteen rakennettiin chat-toiminnot, Google Analytics liitettiin sivustoon sekä muita pienempiä lisätoimintoja kuten sähköpostiin helposti lähetettävät esitteet. 


Sisällöt verkkosivuille


Sisältöjen suunnittelussa lähdettiin muutamasta perusajatuksesta:

  • selkeästi tuotteistetut palvelut
  • videoita hyödynnetään markkinoinnissa
  • tuotetaan verkkokursseja


Bioacademy tekee aktiivista asiakastyötä ja pysyy hyvin selvillä siitä millaisia koulutuspalveluita kysytään. Kysynnän pohjalta he tuotteistavat ja räätälöivät jatkuvasti palveluita. 


Lue myös: Näin ohjelmistoyritys hyödyntää verkkokursseja opetuksessa


Osan videoista Bioacademy tuottaa itse ja osan he ostavat palveluna. 


Aktiivinen myynti ja markkinointi


Bioacademy tekee todellakin tiiviistä asiakastyötä jatkuvasti. He kiertävät tapaamassa potentiaalisia ja olemassa olevia asiakkaita. Selvittävät asiakastarpeita ja räätälöivät niiden pohjalta koulutuksia. Bioacademyn tilanne on varmasti sama kuin monen muullakin. Menestyäkseen on laitettava myyntikengät jalkaan, unohtamatta kuitenkaan toimivaa digiratkaisua.

 


Ilpo Tuononen

Toimitusjohtaja ja perustaja Verkkokurssitehdas Oy

MAKSUTON OPAS JA VERKKOKURSSI

Kyllä, tahdon saada maksuttoman oppaan ja aloittaa heti verkkokurssin:

Saat heti oppaan sähköpostiisi sekä jatkossa ensimmäisenä tiedon uusista julkaisuista ja tiedotteista. Osoitteesi on meillä turvassa. Emme spämmää ja voit poistua sähköpostilistalta helposti milloin vain.

www.bioacademy.fi

Koulutusten myynti kansainvälisille markkinoille ei yksinkertaisesti onnistu ilman toimivaa ja laadukasta digitaalista ympäristöä. Meille rakennettiin tarpeitamme vastaava kokonaisuus joka sisältää verkkosivut, verkkokaupan, sähköisen oppimisympäristön, digimarkkinoinnin järjestelmät sekä markkinointimateriaalia. Lisäksi Verkkokurssitehdas auttoi rahoituksen hakemisessa. Suosittelen Verkkokurssitehdasta muille koulutusten myyjille.


Liisa Toivonen

Toimitusjohtaja, Bioacademy Finland Oy

www.koiruuksienklubi.fi

Muutama vuosi sitten siirryimme tekemään yhteistyötä Verkkokurssitehtaan kanssa. Alustaksi tuli Wordpress ja verkkokaupaksi Woocommerce. Tähän yhdistelmään luottavat myös monet tosi isot toimijat, mikä puolsi valintaamme. Myös tietoturva painoi vaa’assa. Olemme olleet todella tyytyväisiä Verkkokurssitehtaan palveluihin ja voimme suositella heitä lämpimästi.


Heidi ja Helmi Pesonen

Omistajat, Koiruuksien klubi Oy

MITÄ KONEELLA VOI TEHDÄ?

Verkkokurssikone on helposti käyttöönotettava ja räätälöitävä SaaS-palvelu. 

Siitä löytyvät kaikki koulutusten myynnissä tarvittavat toiminnot ja siihen on helppo rakentaa monipuolisia lisätoimintoja.


  • check
    Verkkosivusto ja maailman suurin lisäosien valikoima
  • Maailman käytetyin verkkokauppa-alusta
  • Sähköinen oppimisympäristö
  • Valmiit liitännät moniin järjestelmiin kuten sähköinen markkinointi, markkinointiautomaatio tai webinaarityökalut

KEITÄ OLEMME?

Olemme kaksi vanhaa kaverusta, tunteneet toisemme liki 30 vuotta. Pohdiskelimme muutama vuosi sitten verkkokoulutusasioita. Ilpo oli kiinnostunut rakentamaan verkkokursseja muttei löytänyt siihen sopivaa verkkokoulutusalustaa.


Eelis on rakentanut verkkosivuja, verkkokauppoja ja sähköisiä oppimisympäristöjä yli 20 vuoden ajan joten päätimme lyödät hynttyyt yhteen ja rakentaa oman alustan. Näin sai alkunsa Verkkokurssikone.


Alustaa alkoivat kysellä tämän jälkeen muutkin kouluttajat käyttöönsä. Tällä polulla olemme edelleen ja nykyisin autamme muita rakentamaan koulutusbisnestä verkkoon.


Olen Eelis. Vastaan siitä, että koneesta löytyvät parhaat mahdolliset toiminnallisuudet ja että se puksuttaa tasaisen varmasti ilman käyttökatkoja.



Olen Ilpo. Vastaan siitä, että asiakkaidemme projekteille on käytössä parhaat resurssit (rahoitus, teknologia ja tekijät)