NÄIN MYYDÄÄN KOULUTUKSIA SUOMESTA INTIAAN


NÄIN MYYDÄÄN KOULUTUKSIA SUOMESTA INTIAAN

Case: Bioacademy Finland Oy

Liisa Toivonen toimii Bioacademy Finlandin toimitusjohtajana. Yritys toimii kansainvälisillä markkinoilla ja kouluttaa metsäalan ammattilaisia ja opiskelijoita. Vielä muutama vuosi sitten Liisa työskenteli palkkatyössä Itä-Suomen yliopistolla. Miten Liisa on onnistunut hyppäämään palkkatyöstä yrittäjäksi ja rakentamaan menestyvän koulutusliiketoiminnan kansainvälisille markkinoille?


Liikevaihto on 0€ eli asiakkaita tarvitaan - mutta mikä olisi siihen paras keino?


Liisalla oli takanaan yli 20 vuoden kokemus metsäalan tehtävistä yliopistolla. Hän oli kouluttanut alansa kotimaisia ja kansainvälisiä opiskelijoita, asiantuntijoita ja ammattilaisia. Hän tunsi oman alansa hyvin, mutta yritystä aloitettaessa oli alusta saakka selvää, että koulutusten myynti kansainvälisille markkinoille vaatisi paljon muunkinlaista osaamista. Paitsi yrityksen perustoiminnan pyörittäminen, myös koulutustuotteiden jatkuva kehittäminen vaativat uudenlaista osaamispääomaa. Etenkin yrityksen alkutaipaleella kaikkein tärkeimpänä uutena taitona korostui kyky hankkia asiakkaita.


Muistan kun istuimme ensimmäistä kertaa Liisan kanssa kahvikupposten ääressä ja mietimme, miten Bioacademy saisi myytyä koulutuksia tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Kaikessa jouduttiin lähtemään liikkeelle lähestulkoon nollasta, aina viestinnän keinoista ja kanavista lähtien. Tuossa vaiheessa yrityksellä ei ollut olemassa edes verkkosivustoa.


Hyvä suunnitelma on kaiken pohja


Yhtä kaikki Bioacademy oli tehnyt hyvää pohjatyötä liiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä. Yrityksellä oli selkeä rahoitus- ja toteutussuunnitelma kansainvälistymiseen. Yritys oli hyödyntänyt matkansa varrella jo monia erilaisia julkisrahoitusmalleja ja saanutkin niiden avulla hankittua ulkopuolista osaamista bisneksensä kehittämiseen.

Jo alusta alkaen yrityksen tavoitteena oli koulutusbisneksen digitalisointi. Näin ollen teimme Liisan kanssa selkeän suunnitelman, jolla digibisnes rakennettaisiin vaiheittain kuntoon. Tämä tapahtui seuraavassa järjestyksessä:

1. Ensin suunnitellaan laadukkaat ja toimivat verkkosivut.
2. Toiseksi rakennetaan tarvittavat sähköisen markkinoinnin työkalut.
3. Kolmanneksi suunnitellaan ja toteutetaan verkkosisällöt.


Verkkosivujen ilmeen suunnittelu


Verkkosivujen ilme suunniteltiin valmiin sivustoteeman pohjalle yhteistyössä visuaalisen suunnittelijan kanssa. Eräs Wordpressin hyvistä ominaisuuksista on sen sisältämä suuri valikoima sivustoteemoja, joiden avulla saa automaattisesti valmiit valikkorakenteet, sivupohjat ja fontit. Olemme Verkkokurssitehtaalla tarkkoja siitä, millaisia lisäosia käytämme kokonaisuuksissa ja testaamme jokaisen huolellisesti aina ennen käyttöönottoa. Käytämme ainoastaan lisäosia ja teemoja, jotka ovat laajassa käytössä muuallakin. Ne ovat usein myös maksullisia.

Normaalisti asiakas valitsee itse teeman, jonka pohjalle rakennamme kokonaisuuden, yhteistyössä asiakkaan kanssa. Myös Bioacademyn sivuston toteutuksessa asiakas valitsi sivustonsa pohjaksi mieleisensä teeman, johon visuaalinen suunnittelija rakensi sopivan kuvakokonaisuuden.



Toiminnallisuuksien rakentaminen verkkosivustolle


Wordpress -ohjelmisto sisältää mahdollisuuden rakentaa sen pohjalle verkkosivusto, joka sisältää sähköisen oppimisympäristön ja verkkokaupan. Tämän lisäksi Bioacademylle rakennettiin kv-kaupankäyntiin tarvittavat maksupalvelut, jotka toteutettiin Paypal-maksujenvälitysjärjestelmän sekä yleisimpien käytössä olevien luottokorttiyhtiöiden avulla.

Sähköinen markkinointi (uutiskirjeet) ja markkinointiautomaatio rakennettiin Mailchimp-alustalla ja integroitiin verkkosivustoon ja verkkokauppaan. Näin verkkosivuille voidaan tehdä sähköpostikeräimiä ja myös verkkokaupasta ostaneiden asiakkaiden tiedot siirtyvät automaattisesti markkinointirekistereihin.


Lue myös: Näin rakennetaan eläinkoulutuksesta verkkobisnes


Kokonaisuuteen rakennettiin myös chat-toiminto. Lisäksi sivustoon liitettiin Google Analytics sekä joitain muita pienempiä lisätoimintoja, kuten mahdollisuus lähettää koulutusesitteitä helposti sähköpostitse.


Sisältöjen luominen verkkosivuille


Verkkosivusisältöjen suunnittelussa lähdettiin muutamasta perusajatuksesta:


 • Palvelut tuotteistetaan sivustolle selkeästi.
 • Palvelujen markkinoinnissa hyödynnetään videoita.
 • Sivustolle tuotetaan verkkokursseja.

Bioacademy pitää aktiivisesti yhteyttä sekä nykyisiin että potentiaalisiin asiakkaisiinsa, jolloin yritys pysyy hyvin ajan tasalla koulutuspalvelujen kysyntätilanteesta. Palveluja tuotteistetaan ja räätälöidään jatkuvasti kysynnän ja saadun palautteen perusteella. 


Lue myös: Näin ohjelmistoyritys hyödyntää verkkokursseja opetuksessa


Videoista Bioacademy tuottaa osan itse ja osa ostetaan ulkopuoliselta palveluntarjoajalta.


Aktiivinen myynti ja markkinointi


Bioacademy tekee jatkuvasti tiivistä asiakastyötä. Yrityksen edustajat kiertävät tapaamassa potentiaalisia ja olemassa olevia asiakkaita. He selvittävät asiakkaiden tarpeita ja toiveita sekä räätälöivät koulutuksia niiden perusteella - aivan kuten varmasti useimmat heidän kilpailijoistaankin tekevät. Menestyäkseen markkinoilla jokaisen yrittäjän onkin oltava valmiina toisinaan vetämään myyntikengät jalkaansa ja lähdettävä tapaamaan ihmisiä kasvokkain. Kuitenkin digitalisoituvassa maailmassa virtuaalisen viestinnän merkitys lisääntyy koko ajan, joten sähköisten työkalujen on oltava toimivia. Niitä on myös kehitettävä jatkuvasti.

 


Ilpo Tuononen

Toimitusjohtaja ja perustaja Verkkokurssitehdas Oy

MAKSUTON OPAS JA VERKKOKURSSI

Kyllä kiitos - lähettäkää minulle sähköinen opas ja lisätietoja Verkkokurssitehtaan tarjoamista mahdollisuuksista verkkokurssibisneksen aloittamiseen tai kehittämiseen!

Saat heti oppaan sähköpostiisi sekä jatkossa ensimmäisenä tiedon uusista julkaisuistamme ja tiedotteistamme. Osoitteesi on meillä turvassa ja voit poistua sähköpostilistalta helposti milloin vain.

www.bioacademy.fi

Koulutusten myynti kansainvälisille markkinoille ei yksinkertaisesti onnistu ilman toimivaa ja laadukasta digitaalista ympäristöä. Meille rakennettiin tarpeitamme vastaava kokonaisuus ,joka sisältää verkkosivut, verkkokaupan, sähköisen oppimisympäristön, digimarkkinoinnin järjestelmät sekä markkinointimateriaalia. Lisäksi Verkkokurssitehdas auttoi rahoituksen hakemisessa. Suosittelen Verkkokurssitehdasta muille koulutusten myyjille.


Liisa Toivonen

Toimitusjohtaja, Bioacademy Finland Oy

www.koiruuksienklubi.fi

Muutama vuosi sitten siirryimme tekemään yhteistyötä Verkkokurssitehtaan kanssa. Alustaksi tuli Wordpress ja verkkokaupaksi Woocommerce. Tähän yhdistelmään luottavat myös monet tosi isot toimijat, mikä puolsi valintaamme. Myös tietoturva painoi vaa’assa. Olemme olleet todella tyytyväisiä Verkkokurssitehtaan palveluihin ja voimme suositella heitä lämpimästi.


Heidi ja Helmi Pesonen

Omistajat, Koiruuksien klubi Oy

MITÄ KONEELLA VOI TEHDÄ?

Verkkokurssikone on helposti käyttöönotettava ja räätälöitävä SaaS-palvelu. 

Siitä löytyvät kaikki koulutusten myynnissä tarvittavat toiminnot ja siihen on helppo rakentaa monipuolisia lisätoimintoja.


  • Verkkosivusto ja maailman suurin lisäosien valikoima
  • Maailman käytetyin verkkokauppa-alusta
  • Sähköinen oppimisympäristö
  • Valmiit liitännät moniin järjestelmiin, kuten sähköinen markkinointi, markkinointiautomaatio tai webinaarityökalut

KEITÄ OLEMME?

Olemme kaksi kaverusta, jotka ovat tunteneet toisensa liki 30 vuotta.

Ilpo on koulutuksen, sähköisen liiketoiminnan sekä myynnin ja markkinoinnin asiantuntija. Joitakin vuosia sitten hän alkoi kiinnostua verkkokurssibisneksen kehittämisen mahdollisuuksista, mutta sopivaa koulutusalustaa ei tuntunut yrityksistä huolimatta löytyvän. Eelis taas on rakentanut verkkosivustoja, verkkokauppoja ja sähköisiä oppimisympäristöjä yli 20 vuoden ajan.

Lopulta päätimme lyödät hynttyyt yhteen ja rakentaa toimivan ja erilaisiin tarpeisiin soveltuvan verkkokurssialustan. Näin sai alkunsa Verkkokurssitehdas.

Alustasta alkoivat kiinnostua pian myös muut kouluttajat, valmentajat ja eri alojen asiantuntijat. Nykyisin missionamme onkin auttaa asiantuntijoita rakentamaan koulutusbisnestä verkkoon sekä kehittämään sitä jatkuvasti.

Olen Eelis. Vastaan siitä, että koneesta löytyvät parhaat mahdolliset toiminnallisuudet ja että se puksuttaa tasaisen varmasti ilman käyttökatkoja.



Olen Ilpo. Vastaan siitä, että asiakkaat saavat projekteilleen parhaat mahdolliset resurssit (rahoitus, teknologia ja tekijät)